2011. május 4., szerda

Eden, ahol a keresztenyek elnek

Ez az allitas abbol a szempontbol igaz, hogy a Quadisha volgyben talalhato Ehden varosa - ami nem csak hasonlit a bibliai Eden nevre, hanem ezt is jelenti - es kornyeke szaz szazalekban maronita kereszteny, mecset egy szal sem volt arrafele. A 'Quadisha' szo egyebkent a 'szent' szot jelenti, helyi nyelven, tehat a Szent Volgyben kirandultam ma.

Az kb masfel oras buszut a mar emlitett Ehden varosan keresztul vezetett a Libanon hegyseg szerpentinjein at az aktualis uticelomhoz, a festoi Bcharreba, majd a buszrol leszallva innen a 2 ezer m magassagban levo cedrusokat celoztam be.

Bcharre lelegzetelallito fekvesu, a Libanon hegyseg 2-3 ezres csucsai veszik korul. Egyebkent ez a varos a szelsosegesnek tartott, jobboldali Maronita Kereszteny Falanx szekhelye is.
Ez a kereszteny szelsosegesseg azert fura nekem, 'Ugy szeretlek, hogy megollek!' vagy mi??

A lokal kozlekedes itt is a szokasos. Olyan hogy buszallomas, buszmegallo nem letezik.  Minek is, a helyiek ugyis tudjak mikor merre mennek a buszok. Kiallsz az autopalyara, leinted a buszt, es kesz. A falvakban pedig lassit, dudal, es ha lat valakit integetni azt felveszi. A leszallas is pottyet erdekes: a busz lassit, kinyitja az ajtot, majd gurulas kozben leugrasz rola. Megallas nincs, ha elhibazod, hat rabasztal.

Ha mar a keresztenyeket vesezzuk, a buszvezeto bacsi is kereszteny volt, ezt a visszapillantorol logo keresztekrol meg lehetett ismerni. Egyebkent Libanon lakossaganak 40%-a kereszteny, ujabb erdekes adat, Ivan megjegyezted? :) A maronitak szinten onallo felekezet, nem nyaljak a romai papa khm.. popojat.

Libanon ebbol a szempontbol is az ellentetek orszaga. Keresztenyek, muszlimok, druzok (iszlam eredetu szekta) elnek egymas mellettt. Most epp bekeben, de 20 eve meg halomra gyilkoltak egymast. Az utakon felso kategorias autok tomege kruzol, sokkal tobb mint nalunk,  nyugati zene bombol beloluk es gazdag libanoni suhancok vezetik, mellette szinten iszonyu sok szetrohadt huszoneves merci, szetflexelt vw bogarak, majd szethullo hazilag agyon ganyolt csettegok. Lepattant kulvarosok, nyomorgo falvak, elegans lakonegyedek, plazak sora, csillogo felhokarcolok, luxusuzletek tomegei. Ugy tunik, itt legalabb annyian elnek mocskosul jol, mint ahanyan nem.

Nade elkanyarodtam a tematol, vissza a Szent Volgyhoz.
Bcharreban lepattantam a buszrol, egy neni vart akit a szalloda ertesitett az erkezesemrol. Rovid welcome szoveget nyomott le, es elmondta mit merre talalok es merre induljak a cedrusokhoz. Ez figyelmes volt az egyebkent nagyon csinos szallodai recepcios lanyka reszerol! (Vele egyebkent egy napon szulettunk, de ennel tobbet nem tudok rola. Sajnos. :) )
A taxit a Lonely Planet es a neni is ajanlotta a cedrusokhoz, nade en aszontam, Tamas lenni kemeny, felmenni gyalog!

Ebben az allitasomban kesobb, amikor jo magasan a kopar sziklak es hegycsucsok kozott kapaszkodva elkapott a viharos szel es a zuhe, a 'kemeny' szot kicsereltem idiota baromra, es mas egyeb finom jelzokre. Vegul csurom vizesen bar, de felertem a 2 ezer meteren levo varoskaba, ami Libanon egyik siparadicsoma telen.
Fent a kis egy utcas, teli sportokra kihegyezett varoska egyetlen kocsmajaban szembesultem a tennyel, hogy busz oda fel nem jar, es ha nem taxival jottem akkor vagy seta vissza, vagy stoppoljak es majd csak felvesz valaki. A setahoz mar jartanyi erom sem maradt, azert a 115 kilot felsetaltatni 2 ezer meterre az az osszes hp-mat levette, hiaba gyaloglok bazi sokat mar ket hete minden nap. Ja es a helyiektol megtudtam hogy en a 10 km-s autouton jottem nem az 5 km-s turistaosvenyen... Sportteljesitmenynek ez tolem akkor nem volt rossz.

Mivel tovabbra is stabilan esett az eso, igy hat felcsavartam a futest (ket whisky) es fogtam magam, kialltam stoppolni. Par perc utan meg is allt a masodik auto, egy kb harminc eves Peugeot, slick gumikkal valamint kerdeses allapotu allandoan nyikorgo fekekkel, es visszavitt Bcharreig. Be se csatoltam magam, ha ez az oreg doboz szakadekba fordul akkor mar olyan mindegy....
De leerkeztunk rendben, bar soforom hanyta a kereszteket rendesen az ut vegen. Azert jo volt latni hogy kettonk kozt legalabb o felt, en tulsagosan faradt voltam hozza.
Bcharreban egy oriasi kaja es jutalomsor utan felpattantam egy buszra es a teljes kimerultsegtol edesdeden aludtam egeszen Byblosig.

Ez volt a mai nap sztorija, holnapi postbol pedig kideru majd, mi az osszefugges a nap varosa es Isten Partja kozott.
Stay tuned!

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése