2011. április 22., péntek

Bejrut felett az eg...

Eloszor is sorry a csak szoveges posztert. Technikai gondok vannak, vettem egy helyi sim kartyat amivel nem tudok sms-ben twittelni. A laptopon meg valamiert nem megy a wifi, igy sajnos a szines-szagos fenykepes posztok ritkak lesznek, csak ahol hozzajutok madzagos nethez. Jelenleg telefonrol irok, sebaj, ez is ad valamifele underground jelleget a dolognak.

Bejrut
Bejrut fenomenalis hely, az biztos. Az egyik eddigi legjobb varos, ahol jartam. Szines, eletteli, lukteto, titokzatos, ezernyi arcu, csodalatos. Mar most imadom.  Legalabb annyira nyugatias, mint amennyire egyertelmuen keleti - mar szinte az elso nap alig feldolgozhato elmeny-cunamit zuditott ram. De abszolut love at first sight!
A megerkezesem szokvanyosnak mondhato: repulo, kicsekk, taxishiena, szalloda. A repteren a hataror a sajat kezevel toltotte ki a doksit amit nekem kellett volna. Welcome to Lebanon!
A szallodaba erkezes utan rovid setat tettem a szallo korul . Ismerkedtem az epuletekkel, a szagokkal, a feelinggel. Kabe harom perc megerolteto munkaja nyoman szereztem egy uveg Almaza sort es par szendvicset. Almaza sor rulez!
A hajnali fekves utan delben keltem es nyakamba vettem a varost. A jelenlegi szallasom Hamra negyedben van, innen Leszambaztam a tengerpartra. Hamra kicsit lepukkantabb es kisse kaotikus, viszont oriasi nyuzsi van folyamatosan, a hajnali erkezesemkor is.nyitva volt csomo hely.
Ettol eltekintve Bejrut teljesen nyugatias, nok dolgoznak sok helyen eladonokent, pincernokent. Kendo szinte senkin. A tengerparton sokan kocognak, kozte arab nok is.
Az American University muzeuma zarva volt, igy karpotoltam magam egy kurvajo kebabbal. Hihetetlen mennyivel jobb mint amit otthon megszoktam, talan az Alapanyagok es a fuszerek miatt?
Innen a downtown fele mentem tovabb. Feltunoen sok katona volt, szinte mindenutt, M16-osokkal vagy AK-kkal felszerelve. Ezek nem szarral gombfociznak, az biztos.
En meg ugye, mint lelkes turista, buzgon kattogtattam a gepemmel mindent ami kicsit is erdekesnek tunt. Na, itt ert az elso meglepetes. . Eloszor ramkialtott par katona, mert belelogtak a kepbe. Odebb viszont egy kibombazott felhokarcolonal utanam jottek es toroltettek a kepeket a gepemrol. Tok normalisak voltak, a tarsukkal utana dumaltam kicsit, megkerdeztek honnan jottem, hogy tetszik Bejrut - a madzsar szo utan egybol habibi lettem.

Ezt kovetoen meg 3x jottek oda h ne fotozzam az adott epuletet. Ettol kisse ideges lettem, de gyorsan rajottem az alapszabalyra: Alapszabaly: ahol katona v biztonsagi or van ott az aktualis katonatol meg kell kerdezni hogy lehet-e fotozni az adott dolgot, es ez altalaban mukodik. Vagy engedik, vagy ugy hogy ok nincsenek rajta, vagy megkernek hogy inkabb ne. Ezek az itteni szabalyok, vegul is ertheto. 20 eve ert veget a polgarhaboru, ami teljesen lenullazta az elotte a Kelet Svajcakent ismert Libanont. Hat eve a szirek felrobbantottak a miniszterelnokuket, biztos ami biztos alapon rogton ketto db 500 kilos bombaval. Ra egy evre pedig az izraeliekkel akasztottak bajszot, aminek eredmenyekent az IAF alaposan szetbombazta az orszagot. Az aramellatas egyebkent azota sem jo, a nyuzsgo kavezoban ahol most ulok, par percenkent ingadozik vagy elmegy az aram. (Ja, amugy a fasznak bombaztak szet a polgari elektromos halozatot a david csillagosok??)  
Szoval kemenyebb vilag van itt, es bar a haboru sebhelyeit ahol lehet fedik el, azert erezhetoen kisert a kozelmult.

Tehat a helyi szabalyokhoz alkalmazkodva elertem a belvarosba. Na ettol viszont teljesen beajultam!! Gyonyoru szepen megcsinalt regi stilusu hazak, felhokarcolok es tip-top markas uzletek mindenutt.

Innen nagymecset es a mellette levo katedralis megcsodalasa utan a varos keleti reszere setaltam, ahol elmerultem a legendas bejruti kiskocsmakban. Elkepeszto, ilyen hangulatos kis helyeket egy rakason meg nem lattam. Minden pohar sor melle tobbfajta helyi ragcsa jart, a kedvencem a cifromlebe aztatott szeletelt repa volt. Hazafele azon gondolkoztam, hogy siman tudnek itt elni par evet, annyira bejon ez a vibralo kelet-nyugat mix.
Hazaerve az agyba zuhantam, es 10 korul a lajtos esoben elindultam vacsizni az ezernyi nyuzsgo kis kajalda, kavezo fele.
Az idojaras igencsak tavaszias volt, reggel szeles-felhos, utana ragyogo nap sutott, majd este eso esett Bejrutra, erre a sokat szenvedett de hihetetlenul elni akaro, csodalatos , lukteto varosra.

Most pedig atmegyek egy masik helyre ahol van sor, ezt az alkoholmentes muszlimok latogatta kavezot kicsit beneztem, de legalabb van net! :) Holnap pedig az egy napos kozel-keleti akklimatizalodas utan megyek tovabb Sziriaba, Libanonra az ut vegen lesz meg negy napom, insallah!

2 megjegyzés :