2011. április 24., vasárnap

Etno trip az ezeregyejszaka vilagaba

Nos, megerkeztem Damaszkuszba, Sziriaba. A mai post a tegnapi (szombati) esemenyeket tartalmazza, telefonon irtam es most egy netkavezobol tolom fel. Az internetkavezoban utlevelet kertek a belepeshez... Ilyen furcsasagok megesnek errefele, a sziriai SIM kartya vasarlasnal az utlevelmasolat mellett ujjlenyomatot is vettek. Viszont a szir kartyarol valamiert tudok irni a twitterre, igy a twitter is frissulni fog.

Utazas Damaszkuszba Bejrutbol
Szombaton  reggel lesetaltam Bejrutban a Hamraban levo, gyorsan kedvencce lett kis arab kavezomba, es a reggeli fogyasztasa kozben (istenien fuszerezett meleg csicseriborso kasa, friss tepett mentaval es joghurttal, plusz olivabogyo es paradicsom) lecsekkoltam a hireket. Az Al Jazeera ujabb sortuzekrol es minden eddiginel tobb halottrol szamolt be... Remek! Ekkor komolyan elgondolkoztam a B terven, amiben nem szerepelt Sziria. Csakhogy a bibi az, hogy Libanon Szirian kivul kizarolag Izraellel hataros, oda pedig nem mehettem az utlevelemben levo szir vizum miatt. Nem mellesleg a hatar is zarva van a legutobbi izraeli bombazasok ota, igy Izraelbe csak Jordaniabol lehet arra menni, de oda is Szirian keresztul vezet az ut. A repulom viszont  Libanonbol megy vissza, tehat oda ismet naaagy kerulovel kellene Jordanian es Szirian keresztul menni, ahova viszont nem engednenek be az utlevelemben levo izraeli pecset miatt. Ezen a kornyeken mindenki utal mindenkit, kiraly.
Igy rovid toprenges utan az egyetlen valaszthato opciora voksoltam, szem elott tartva a `keep your head down and stay vigilant` elvet.
Tehat a bejruti szallodabol kicsekk utan kivitettem magam taxival a buszallomasra, ezuttal kokemenyen alkudtam es igy 7 ezer lira volt a fuvar, kevesebb mint egy ezres. Felreertes ne essek, nem smucig vagyok, csak nem szeretem ha a szolgaltatok a helyi arazashoz kepest hozzairjak a szamlahoz az evszamot is, csak mert nagy feher utazo vagyok...
A rettenetesen szakadt Charles Helou buszpalyaudvarra erve rogton letamadtak a taxisok, de kitartottam a jegyelado ablakig, ahol viszont kooltek, hogy `No buses to Syria, service taxi only`. Hogy ez igaz volt-e vagy sem, es csak jutalekot kapott a taxisoktol, azt nem tudom. Mindenesetre az egyikkel megalkudtam, 20 dollarnyi helyi penzert atvisz Damaszkuszba.
Igen am, scakhogy ez egy service taxi volt, ami annyit jelentett hogy addig vart amig meg nem telt az autoja, es csak akkor indult tovabb. En turelmesen vartam, elvegre errefele senki nem siet sehova.
A tragacs, egy valoszinuleg nalam is oregebb, hihetetlenul leharcolt Chevrolet Caprice, nulla biztonsagi felszerelessel es tukorfenyes gumikkal, masfel ora utan telt meg. Az autoban a soforon kivul en, meg harom felnott, es harom gyerek szorongott. Igen, osszesen 8 embert birt bezsufolni a taxis baratom az osdi batarba.... Melyik szamnak is volt a refrenje, hogy `Taxi drivers must die?`... tegnap tudtam osztani ezt a nezetet!


Tomeny arab folklor
Az ut Damaszkuszba egy igazi etno trip volt. Az utasok mind arabok voltak, zero angoltudassal. Kozuluk ketten vegig dohanyoztak a zart terben, a gyerekek apja vadul fustolt kozvetlenul a csopp, 5 eves forma gyerekek felett. Nemdohanyzok vedelme? Muhahahahaaa, a dohanyzast tilto tabla ott volt kozvetlenul a legzsak es az adaptiv tempomat kapcsoloja mellett. :)
Dohanyzas kozben vegig beszelgettek, es ahogy az arabok tobbnyire szoktak, emelt hangon. Kozben bombolt a radiobol az arab zene, amitol persze csak meg nehezebben hallottak egymast.
Az ut soran kb felorankent megalltunk, mert hol az egyebkent tunderi gyerekeknek kellett pisilnie, hol a vegig pialo egyik fiatal sracnak, maskor a sofor allt meg bizbazt vasarolni az ut menti arusoktol. Az erkezes ideje, ahogy az elindulase is, lathatoan a legkevesbe sem izgatta oket. Arab tempo - majd odaerunk, ins`allah. (=ha Allah is ugy akarja) Szoval kaptam a melyfolklort rendesen, utolag visszagondolva nagy elmeny volt, de akkor es ott a pokolba kivantam a fustos-zenes-hadovalos kuporgos tomegnyomort.

A libanoni-szir hataratlepes teljesen sima volt, a libanoniak konkretan leszartak, a szir hataror pedig par kerdes utan `Welcome to Syr`  mondattal mosolyogva utotte be a pecsetet.
A hatar utan fullos autopalyan suhantunk Damaszkuszig, vagyis pontosan csak majdnem, mert taxis baratunk mindenkit kipakolt az autobol az autopalya mellett, meg a varoson kivul. Kb mintha a budaorsi kivezeto kozepen vagnak ki az embert a belvaros helyett. Hat, anyad...


Damaszkusz
Kiszalltam, korbeneztem - hat itt vagyok, ide is eljutottam. Sziria. Amitol mindenki ovott - no, akkor lassuk!
Azt mar a leirasokbol tudtam, hogy sok taxi van Damaszkuszban, de az tenyleg durva hogy kb felpercenkent jon egy. Nem vicc, mind sarga, es tele van veluk a varos. A tobbseguk `Saba` markaju auto, sosem hallottam meg ilyenrol.
Igy tehat nem sokat acsorogtam az autopalya szelen, par perc mulva meg is allt egy kanarisarga Saba csoda. Az araik viccesek, a szallodatol a belvarosig vastag borravaloval egyutt 50 fontert vittek el, ami 150 forint, szoval nem egy eltulzott osszeg. :) Visszafele lehuztak, a duplajat kertek - egye bassza, kifizettem. 3 kilo.
A szalloda egesz korrekt kis hely, es meg jo fejek is voltak mert a foglalt arhoz kepest kevesebbert odaadtak a szobat. Nincs is sok turista, az is teny...
A gyors becsekk utan egybol az ovaros fele vettem az iranyt. Damaszkusz kulso reszei europai szemmel lepukkantak, rendezetlenek - a kozel-keleti onszervezo kaosz mindenhol. Az utakon kozlekedesi anarchia van, itt is az erosebb kutya khm... szerez elsobbseget. A savok sehol nincsenek felfestve, de minek is mert ahol van, ott is leszarjak. Es errefele is folyton dudalnak, ha kell ha nem.

Az Ezeregyejszaka csodaja, az ovaros
Az ovaros maga a tortenelmi Damaszkusz, varosfallal korbeveve. A falakon belul teljesen az eredeti hazak, utcak, negyedek terulnek el. Van kereszteny negyed, muszlim negyed, meg zsidonegyed is akad. Mecsetek, kereszteny templomok, kavezok, ettermek, girbegurba szuk utcacskak, igazi kozepkori arab varoskep, na es a negyed nagy reszet elfoglalo souq, szuk, vagyis a bazar.

A damaszkuszi bazar az maga a csoda. A legigazibb Kelet, hamisitatlan kis arab uzletek vegelathatatlan sora egymas utan, az utcacskakon allando a tomeg. Ruhak, ekszerek, keleti fuszerek, parfumok, kezmuves aruk minden mennyisegben. De annyi, hogy a laban leszakadt mire a felet vegigjartam. Az ezeregyejszaka meseinek arcai, illatai, hangjai, hangulata. Oriasi forgatag mindenutt, az egesz millio percek alatt beszippantott, mintha egy oriaso dimenziokapun atleptem volna egy masik korba.
A bazar lelkei a kereskedok - kulon fejezetet erdemelnek. Szerintem a vilag legzsenialisabb kereskedoi az arabok, ez vitan felul all. Kozvetlenek, odajonnek, beszedbe elegyednek, erdeklodnek feloled, behivnak a boltba, meghivnak egy teara. Csevereszes kozben persze elokerulnek az aruk is: ekszer, selyem, regisegek - kozben hatalmas szovegekkel gyozkodnek, tenyleg humorosak. Es mindenkozben egy pillanatig sem tolakodoak, sot ellenkezoleg: elozekenyek, udvariasak, es ertik a `koszonom, most nem` szo jelenteset. Minden vasarlasi szandek nelkul annak is orulnek, ha csak par mondatot beszelgethetnek a messzirol jott utazoval. Egy ekszerboltos, Khaled boltjaban beszelgettem egy jot, majd egy vizipipa arus meselte el a bazar sok evszazados tortenetet. A damaszkuszi bazarnegyedet meg a hires Szaladin szultan, a keresztes hadak legyozoje es Jeruzsalem visszafoglaloja alakitotta ki a mai formajara, meg a 12. szazadban. A bazar utcain tehat mar tobb, mint nyolcszaz eve folyamatosan megy a kereskedes. Ha azok a falak beszelni tudnanak, hany ezer es ezer, titokzatos, erdekes, felemelo, vagy eppen szomoru tortenetet mondhatnanak el az elotte lepergett evszazadokbol..?
Persze en is keszultem a hires damaszkuszi bazarral valo talalkozasra, es par alap mondatot megtanultam arabul. Igy egy uzletbe belepve illedelmesen `Salaam aleykum`-al koszontem, ha elobb koszontek ram arra `Aleykum salaam` a valasz. Ha megengedtek, hogy a nezelodes mellett lefotozzam a boltot vagy az arut, azt `shuktar`-al koszontem meg, bucsuzaskor pedig `Ma`salaam` dukal. Minimalis figyelmesseg az utazo reszerol, a helyiek viszont lathatoan imadjak, ha egy nyugati megszolal a nyelvukon, meg ha csak par szo erejeig is. Az arab koszontes utan minden masodik arus mosolyogva erdeklodott hogy ki vagyok, honnan jottem. Az ungarija es a madzsar emlitese lathatoan mindenkinek szimpatikus volt, par kereskedo rogton emlitette Budapestet is.
Azert bujkal bennem a kisordog: mi an, ha mondjuk azt mondom, hogy cseh vagyok, akkor mi lenne a reakcio? Praga es a szep cseh lanyok emlegetese szinten vigyorogva? Vajon a magyarnak szolt a kedvesseg, vagy a remenybeli vasarlonak? Vagy csak cinikus europai tetu vagyok? :)

A bazar es az ovaros dimenziokapuja keso este engedett csak el magatol, utana visszahuztam a szallasra. A taxis ragaszkodott az odaut aranak a duplajahoz, cserebe a kialkudott aron belul jo sokat kellett kavarognia es kerdezoskodnie, mert nem talalta meg a szallodat. Hiaba, a Joisten mar csak itt, Damaszkuszban is X-re jatszik!


A kozallapotokrol
Mifelenk a hirekben mostanaban csak a zavargasok kapcson kerul a hirekbe Sziria, korabban pedig az `gonosz tengelye` banditaallamok tamogatoinak tarsasagaban emlegette a texasi tehenpasztor-elnok nyoman a nyugati sajto.
Nos, Damaszkusz totalisan bekes, az utcakon semmi nem tapasztalhato a hirekben szereplo esemenyekbol. Az utcak nyugodtak, az emberek rendkivul kedvesek es segitokeszek, persze ezzel nem lehet a hirekbe kerulni, csak verrel es halallal.
Rengeteg helyen kint van az elnok kepe, sot alapvetoen mindenhol. A hotel recepciojan, az etteremben, az utcakon, autok hatso szelvedojen, uzletek kirakataiban. Lattam szuvenir boltot is, ahol a kinalat egy resze az elnokot abrazolo targyakbol, pl `I love Bashar` kituzokbol allt. Az elnok mindenhonnan josagosan nez lefele a nepere...
Az elet megy a maga kerekvagasaban, a TV-ben este valami vitamusor ment, elotte eneklos tehetsegkutato, full csilli-villi kulsosegek kozt, csak eppen arab pop szamokkal. A zene maga elegge buntet, de egyik masik eloadon megakadt a szemem. Az arab csajok kisminkelve, csajos goncokben es frizuraval igencsak vaditoak, kar ezeket a rendkivul szep noket elrontani a kendokkel meg a fekete goncokkel.

1 megjegyzés :

  1. Tamás, élvezet olvasni a beszámolódat, már a gyerekeknek is olvasom.... :)

    VálaszTörlés